Tesco Mobile: Konec dvojnásobného kreditu. Jaké to má dopady?

Autor: ifon.cz | 24. února 2015

Tesco Mobile mění ceník. Nově při spárování SIM karty s Clubcard již nebude poskytovat dvojnásobný kredit na 30 dní, ale místo toho nabídne na max. 30 dní sníženou minutovou sazbu do cizích sítí. A to jen při dobití částkou 300 Kč a vyšší. V tomto směru se tak styl odměny podobá ostatním bonusovým nabídkám konkurenčních operátorů.

Než se dostaneme k tomu hlavnímu, řekněme si nejprve to obligátní: Základní předplacený tarif zůstává stejný; minutová sazba činí 2,50 Kč do všech sítí při tarifikaci 60+1, SMS je za 1,50 Kč. K dostání budou tři datové balíčky v objemech 100 MB, 300 MB a 1000 MB za 99 Kč, 199 Kč a 299 Kč (na 30 dní). Všechny balíčky je možné v tomtéž měsíci obnovit za 79 Kč.

Největší poprask lze vysledovat (a to už dlouhé týdny a měsíce) kolem systému odměn za dobití. Jak se mnozí obávali, Tesco Mobile skutečně pro nové SIM ruší bonus v podobě dvojnásobného kreditu. Místo toho budou moci majitelé Tesco Clubcard po dobití kreditu v min. výši 300 Kč volat mimo síť za 1,50 Kč/min. Bezplatné volání v síti je zachováno.

A nyní k tomu hlavnímu.

Dvojnásobný kredit ≠ poloviční sazby!

Když Tesco Mobile nabízelo dvojnásobný kredit, často zaznívalo, že to je de facto totéž, jako kdyby ceny byly poloviční, a tak při čekání na novou podobu ceníku se ozývaly i takové hlasy, že to Tesco Mobile nebude komplikovat a nově nasadí rovnou poloviční sazby. Jenomže dvojnásobný kredit a poloviční sazby nejsou totéž, nejsou to dvě strany téže mince -- to je potřeba zdůraznit.

Totiž byly by, kdyby bonusový kredit měl stejnou platnost jako kredit základní, což však nemá. Bonusový kredit má platnost max. 30 dní. A v tom je kámen úrazu. Co se volání týče, reálná minutová sazba pak není obecně 1,25 Kč (polovina z 2,50 Kč), nýbrž je vyšší. Skutečná aktuální hodnota závisí na různých proměnných, na chování klienta, což je také jeden z důvodů, proč jsme tarify z řady Tesco Mobile Clubcard na ifon.cz ani nehodnotili a ani nezahrnovali do interaktivních aplikací.

V případě Tesco Mobile CC je k rozumné analýze nezbytné zadat do vstupu další údaje, které se liší od jednoho účastníka k druhému: je možné, že bystrý klient Tesco Mobile uměl odhadnout, co pro něj je vhodné, a tak z nabídky Tesco Mobile uměl opravdu vytřískat maximum. Na druhou stranu ale klient, jenž nabídce Tesco Mobile nevěnoval moc času, měl nakonec pro své potřeby tarif tuctový a třeba i nevýhodný. Vzhledem k tomu, že Tesco Mobile svůj původní CC tarif změnil, a to pro účastníky k horšímu, můžeme hádat, že bystrých zákazníků začínalo být už trochu moc.

Rozdíly mezi polovičními sazbami a '2x kreditem'

Podívejme se na rozdíl mezi polovičními sazbami a časově omezeným bonusovým kreditem trošku podrobněji. Vzhledem k různým komplikacím musíme sáhnout k jistým zjednodušením -- v našem případě předpokládejme, že účastníkovo chování je každý měsíc skoro stejné (jeho typická spotřeba minut a SMS). Ignorujme nyní datové balíčky a různé možnosti, ke kterým může dojít.

V ideálním případě bude rozdíl mezi modelovým tarifem s polovičními sazbami a tarifem s bonusovým kreditem platným 30 dní takový, jak nám ukazuje graf níže. Reálně však rozdíly mezi cenami mohou být podstatně vyšší.

Na grafu vidíme, že čím více v průměru voláme (čím je naše měsíční spotřeba vyšší), tím více se blížíme tarifu s polovičními sazbami (modelovému tarifu). U běžných spotřeb je přesto rozdíl v ceně viditelný (a to na grafu je ideální případ, kdy rozdíly jsou nejmenší možné).

S modelovým tarifem s polovičními sazbami srovnáváme Tesco Mobile 200 CC, což znamená, že naši předplacenou kartu (svázanou s Clubcard) dobíjíme v případě potřeby částkou 200 Kč. Možná vás napadne, že když budeme dobíjet částkou vyšší, obecně si tím polepšíme, neboť o to více bonusového kreditu dostaneme. Jenže to není pravda. Podívejme se na touž situaci, jen s tím rozdílem, že v tuto chvíli budeme kartu dobíjet částkou 300 Kč (takže dostaneme 300 Kč jako bonus).

Je zřejmé, že modrá křivka se blíží k červené, jež představuje tarif s polovičními sazbami, pomaleji. To značí, že budeme-li dobíjet částkou 300 Kč, za stejnou spotřebu zaplatíme reálně víc, než když dobíjíme částkou 200 Kč. To bude pravděpodobně také důvod, proč Tesco Mobile nyní nabízí bonusové sazby až při dobíjení částkou 300 Kč a vyšší.

Zdražení o 40%

Nechoďme dlouho kolem horké kaše a rovnou si ukažme, jak se nová nabídka liší od staré.

Kdybychom chtěli rozdíly mezi novou a starou nabídkou vyjádřit jediným číslem, mohli bychom vzhledem k charakteru obou nabídek použít přímé srovnání cen -- a pak říct, že nová nabídka Tesco Mobile Clubcard je v průměru o 40 procent dražší než nabídka stará (+/- 10 %).

Rozdíly můžeme ilustrovat dalším, skutečně již posledním, grafem. Na vodorovné ose je průměrná spotřeba volání (v hodinách), na svislé jsou cenové rozdíly (jak jsme si je popsali před chvílí). Největší rozdíly (nad 50 procent) nalezneme u měsíčních spotřeb kolem 100 minut, což je mimochodem typická měsíční spotřeba v ČR.

Komentáře

Komentáře lze používat i bez registrace, stačí zaškrtnout možnost Napsat komentář jako host. Příspěvky se v diskuzi mohou objevit s menším zpožděním.

comments powered by Disqus